Bezpilotního vrtulník SR-20

Vrtulník SR-20 dostal Útvar speciálních operací (SOG) pro nasazení v Afghánistánu.  Pro jeho přepravu byla upravena jedna z Tater T-815 SOT, ale prakticky bezpilotní špionážní vrtulník moc nevyužívali.

Po celou dobu akvizičního procesu byl nákup systému pouze v kompetenci VP,“ řekla však Právu mluvčí resortu Lucie Kubovičová. Podle ní naopak z dohledaných dokumentů Vojenské policie vyplývá, že Útvar speciálních operací (SOG) vrtulník SR 100 označil za nevyužitelný v Afghánistánu, a naopak preferoval SR 20. „Proto uživatel požádal o změnu specifikace na tento systém,“ doplnila mluvčí, a to v rozporu se zjištěním NKÚ. Rozdíl mezi SR 100 a SR 20 je ve formě pohonu a výkonu – zatímco první vrtulník disponuje spalovacím benzínovým motorem, levnější SR 20 je poháněn pomocí lithiových baterií, má menší akční rádius a ve vzduchu vydrží průměrně 30 minut; SR 200 naopak až čtyři hodiny. Otázka, proč je vhodnější dražší model SR 20, který má menší letovou výdrž a dolet a méně toho unese oproti výkonnějšímu SR 200, zůstává nezodpovězena.

Vrtulník měl tvořit část systému ostrahy při doprovázení kolon, zajišťovat přenos dat a monitorovat objekty, osoby nebo vozidla.

sr-20

Zdroj: Repro Rotomotion.com, Právo